Med facit i hand var det viktigaste jag lärde mig från tiden där att göra det som fungerar. Jag använder fortfarande detta mantra hemma och på jobbet i dialogen med nyblivna föräldrar som till exempel oroar sig för att amma barnet 'för mycket', använda gungvagga, samsova osv.
Samtidigt minns jag dock fortfarande tydligt känslan av att vara till besvär under vårdtiden, och min dåliga samvete över att ta personalets tid med våra 'enkla' problem. Det tankesätt vi möttes av, att föräldrar 'pådyvlar' sina bebisar dåliga vanor, borde enligt min mening kastas bort helt och hållet. Jag känner en lust att ropa till alla nyblivna familjer att de är de som känner barnet bäst och att de ska göra precis det som fungerar för dem.
Institutionsliv
Det första året var tufft, men vi kom igenom det och gråten upphörde. Tyvärr gjorde inte problemen med sömn, mat, hyperaktivitet, motorisk oro, utåtagerande beteende och allmän vantrivsel det. Vilbert började på förskola när han var 14 månader gammal. Inskolningen gick bra, även om personalen (förutsägbart) hade mycket svårt att få honom att sova. Det dröjde dock inte länge innan det dagligen kom meddelanden från personalen om att Vilbert hade varit utåtagerande.
Det gjorde oss inget gott att få samma meddelande varje dag, för tro mig, vi var väl medvetna om det utåtagerande beteendet här hemma. Som föräldrar är det naturligtvis viktigt att ha dialogen med personalen, men för oss blev det till slut oerhört frustrerande att alltid få negativ information om vårt barn utan att ytterligare hjälp eller stöd sattes in för honom. Vi förstod inte hur vi kunde tolka hans trivsel så olika hemma och på institutionen.
Om jag någon enstaka gång fick det motsatta beskedet, att Vilbert blivit slagen, blev jag ofta lättad och nästan 'glad'. Absolut inte glad för mitt eget barns skull, men för mina egna egoistiska skäl över att inte vara mamman med det utåtagerande barnet. Även om det bara var för en dag kunde man försöka vara den mamman.